06 jan - Trettondagen

Okej, röd dag... Varför då då? Om jag har fattat det hela rätt så var det under natten till idag som "de tre vise männen" kom fram till Jesu födelseplats och kunde räcka över sina gåvor till den nye konungen. Men de var väl tre kungar själva var det inte så? Förresten trodde jag väldigt länge att de kom fram på natten till Juldagen när han föddes men så var det tydligen inte...

Dessutom var det tydligen även idag som Jesus lät sig döpas av Johannes Döparen över 30 år senare (och då blir ju jag lite sarkastisk och slänger ur mig att, oj vilken tur att Jesus hade sådan tvärkoll på att han döpte sig exakt tretton dagar efter sin födelsedag, samma dag som de tre vise männen kom fram)....

Hur som helst hette de där tre gubbarna Caspar, Melchior & Balthasar och det är därför världens bästa Casper har namnsdag just idag.  Här är förresten en av världens bästa ballader med en video som illustrerar just den storyn i Bibeln.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0