05 feb - Melodifestivalen 2011. Så här går det ikväll

Ja, då var man hemma efter en vecka i Jämtlandsfjällen där tillgången till blogg och Facebbook varit lite sporadisk. Därför har också min koll på Melodifestivalen varit lite bristfällig och nu är det bara drygt en timme kvar till den börjar. Jag gjorde min första insats igår och här kommer nu min sista analys inför första deltävlingen. Jag utgår från att systemet är ungefär som förr, dvs att två låtar går direkt till finalen i Globen och två låtar går till Andra Chansen.

Direkt till final:
Danny & Pernilla Andersson

Till andra chansen:
Swingfly & Jenny Silver

(med bubblare Jonas Matsson ifall jag överskattat Jenny Silvers "kändisstatus")

Hur låter de då, kvällens låtar?

Dilba - Try Again: 
Oj, den var mycket mer danslåt och uptempo än jag trodde. Lugna låtar är det Dilba är ett geni på enligt och denna "up-tempo-disco-låt" har hon inte ens skrivit själv. Låten kan bli skitbra med ett grymt framförande, men det är ju syrran Dee (Dilnarin) som kan dansa så ögonen trillar ur sina hålor, inte Dilba. Men vem vet, hon kanske är med på scen... Går inte direkt till final tror jag, lite för anonym.

Swingfly - Me And My Drum:
Hörde en radiointervju med Swingfly i bilen idag. Skön snubbe som inte alls är någon nybörjare visar det sig. Har jobbat med Robyn, Kleerup, Teddybears STHLM med flera. Hitflyttad New Yorker. Hip-Hop/Dance är ju inte riktigt min hemmaplan men den har en bra refräng och bra drag (kul detalj att en kille sjunger refrängen och inte en tjej som brukar vara fallet i 90% av den här typen av låtar). Nu när man vet vem han är hör man bekanta inslag från t ex just Teddybears. Om framträdandet är bra slår den nog Dilba.

Jenny Silver - Something In My Eyes:
Nyfiken på hur det här framträdandet blir. Om jag inte har fel har hon samma "handikapp" som Carola, Sanna Nielsen, Charlotte Perelli, nämligen att hon sjunger dansant musik men kan själv inte dansa... Tredje uptempolåten och en stark inledningstrio i första deltävlingen (om jag nu förstått startordningen rätt). Det första som slår mig med låten är i alla fall att låtskrivarna uppenbart har lyssnat på Markoolio & Linda Bengtzings uppmaning i låten Värsta Schlagern: "Om man inte vill sabba sina chanser att vinna, kan man sno nåt från ABBA och se risken försvinna". Hur som helst en mycket lättsammare och bättre låt än den hon hade förra året. Har lite svårt att analysera om det är kört för Jenny Silver att bli "folklig" men hade den här låten sjungits av Carola, Sanna Nielsen eller Charlotte Perelli så hade den gått direkt till final.

Jonas Matsson - On My Own:
Minns ni vilken superhit I'm Yours med Jason Mraz blev för ett par år sedan? Det minns killarna som skrivit den här låten, de har nämligen försökt skriva en likadan... Har fortfarande ingen aning om vem Jonas Matsson och hur bra han sjunger live, men på studioinspelningen låter det bra. Hänger alltså även här mycket på utstrålning och framförande hur det kommer att gå. Kanske är detta "årets skräll" om några veckor.

Le Kid - Oh My God:
Jag tror inte Alcazar är med i år (för första gången sedan de bildades?) så då måste det ju finnas något substitut. Nya gayikoner för alla melodifestivalfjollor (fjollor= Melodifestivaldyrkare som avgudar Perelli, Alcazar, After Dark, Nanne Grönwall med flera men aldrig skulle tänka sig att rösta på The Poodles, Mikael Rickfors eller liknande bidragh från senare år. Av någon anledning övervägande homosexuella män). Låten då? Ytterliggare än lättsam danslåt som tydligen är inramad i ett färgsprakande uppträdande. Utan att veta nåt om medlemmarna är jag fördomsfull och påstår att de jobbat på Wallman's och har gått Lasse Kühlers dansskola i många år...


Rasmus Viberg - Social Butterfly:
Ny flickidol? Sjunger bra på studioinspelningen, återstår att se om han levererar live. Låten här "den där turk-takten" (har ingen bättre förklaring, tror ni förstår, så där som Elena Paparizou, Arash, Tarkan osv) inklusive lite grekiskt dragspel. Jag gillar de här melodislingorna och "turk-takten" och det kommer nog bli en låt som spelas ofta på RixFM, men om den går vidare är omöjligt att bedöma.

Pernilla Andersson - Desperado:
Lite personlig favorit för att hon är så cool och snygg. Den enda låten ikväll som är på svenska och kan få ett helt gäng röster bara därför. Annars blev jag lite besviken. Den låter för mycket Lars Winnerbäck för min smak. Det finns ju dock väldigt många i vårt land som gillar "Winnerbäck-musik", frågan är om de tittar på Melöodifestivalen? I sådana fall har hon en chans.

Danny - In The Club:
Danny är Danny. Största stjärnan i dagens startfält. Därför var han den enda jag var säker på redan innan jag hört låtarna. Han kommer förmodligen att göra ett mycket bra shownummer också. Personligen tycker jag låten är klart svagare än hans Tokyo men kanske i klass med hans Radio, men den gillade jag bara sådär. Redan en radiohit i alla fall.



Kommentarer
Postat av: Hookway

Klockren analys. Dilba bomade jag och hörde endast slutsekundrar av låten...föll mej inte alls i smaken.

Swingfly fick mej att le och hade hade en slagfärdig refräng. Kul att du skrev om Teddybears för det var precis vad jag tänkte utan att veta.

Jenny Silver...sno något från ABBA...japp men nu känner man igen melodifestivalen

Jonas Matsson var inget kul och jag hoppas att jag inte får höra denna låten mer. Tyckte inte att han sjöng speciellt bra. Svag röst och för mej lät det falskt på några ställen.

Le Kid oj...ok refräng men svag vers och även här ter sej finnas svårigheter i pitch

Rasmus Viberg satsar på modell Salem Al Fakir med (hängslen och liknande frisyr) minns inte låten idag så den var väl sådär

Pernilla Andersson gör en ny Johnny Cash. Blir helt klart en radiodänga men funkar detta utanför Sverige?

Danny Flickfavorit och det känns som om han vann mer på sin popularitet än på själva låten som inte är det starkaste han gjort.. kul att bryta av med lite clubtechno



Inte så mycket analys, bara lite smått tänkande!

2011-02-06 @ 12:41:23
Postat av: -micke-

Lika klockrent av dig Hookway! Som jag sedan nämnde i min utvärdering så höll inte Jaonas & Rasmus live precis som du säger, men på studioinspelningen är de så klart klockrena och Rasmus har en bra popröst som han dock uppenbarligen inte har koll på än

2011-02-06 @ 22:08:16
Postat av: -micke-

Lika klockrent av dig Hookway! Som jag sedan nämnde i min utvärdering så höll inte Jonas & Rasmus live precis som du säger, men på studioinspelningen är de så klart klockrena och Rasmus har en bra popröst som han dock uppenbarligen inte har koll på än

2011-02-06 @ 22:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0