26 feb - Melodifestival 4 - Så går det ikväll

En kort recension av låtarna och en spekulation om hur det kommer att gå ikväll. Alltid svårt att veta när man bara hört låtarna och inte vet hur bra de klarar av att framföra dem live och hur proffsigt och suveränt blir eller inte blir.

Till final:
Linda Bengtzing & Linda Pritchard

Till Andra Chansen
Nicke Borg & Love Generation.

Mycket svårtippat. Vad som definitivt borde hända är i alla fall att Julia Alvgard och Lasse Stefanz är de två bidrag som kommer sist.

Melody Club - The Hunter:
Det låter som Melody Club brukar låta ungefär. Inte deras starkaste låt någonsin men ganska säkert en radiolåt. Jag tycker refrängen är för lik versen vilket alltså gör låten för enformig.

Julia Alvgard - Better Or Worse:
Sorry, men hon kommer att vara bortglömd imorgon. Jag tror inte ens det blir en låt som spelas speciellt på radio. Det är inte dåligt men det är en låt som jag hade kunnat komma på ganska enkelt och då säger jag inte det för att skryta...

Lasse Stefanz - En Blick Och Nånting Händer:
Jösses, den här låten försvinner snabbt både hoppas och tror jag. Ytterliggare en låt jag hade kunnat skriva på en halvtimme och då hade jag inte direkt skrutit över det heller... Gillar man dansband och Lasse Stefanz så gillar man säkert låten för jag är ganska säker på att de redan har 15-20 sådana här låtar på sina skivor. Han har ju skönt uttal för övrigt. "En blick å nånting händörr... som också rimmar på kännörr".

Linda Pritchard - Alive:
Aj då jag hade ju väntat mig fartfylld sexig dans och en riktig käftsmäll åsså var det en ballad... Men ingen trist ballad. Den här låten är en blandning av en hårdrocksballad och något som hade kunnat ligga på en skiva med Nightwish. Gillar sticket där det blir lite tungt, tyvärr är det ett för kort parti, låten skulle ha producerats lite hådare och tuffare med mer gitarrer. Jag hoppas att den går vidare och om man tänker på stilen på Sarah Dawn Finers låtar och framgång i Melodifestivalen så skulle det kunna funka. Snyggt slut förresten!

Anders Fernette - Run:
Söt pop-pojke sjunger modern poplåt skriven av riktiga hitmaskiner. En radiohit blir det definitivt. Jag undrar om alla tittare som röstade fram Erik Saade & Danny till final röstar på den här killen idag? Omöjligt att veta så klart men jag tippar ändå på att han inte går vidare. Och skulle han göra det är han chanslös mot just Erik & Danny i finalen, det är jag i alla fall 100% säker på.

Linda Bengtzing - E Det Fel På Mig:
Linda gör en Linda-låt (som låter lite mer Lena Ph än tidigare). Given finallåt, typisk "svensk schlager". Underbart att hon lyckas få sådana här låtar varje gång hon är med. Det enda som kan "förstöra" är att hon, som jag sagt tidigare, inte är den starkaste livesångerskan.

Nicke Borg - Leaving Home:
Å ena sidan är det här inte riktigt min typ av rock'n'roll. Å andra sidan råder det Jay Smith-feber i landet och Nicke är en cool snubbe med en låt och en röst som låter Green Day. Jag har verkligen ingen aning om vad folk kommer att tycka men han kommer nog vidare en bit i alla fall på att det äntligen dyker upp lite halvskitig rock'n'roll i tävlingen (ju fler av hans tatueringar som syns ju bättre kommer det att gå :o)

Love Generation - Dance Alone:
En typipsk danslåt. Fan, jag gillar ju sånt här... Bra driv, bra refräng, snygga brudar som kan dansa. Lyfter låten ytterliggare live och sången håller så kan de skrälla. En radiohit på NRJ är redan given.


Kommentarer
Postat av: Olov Andersson

Du plockade ju vilka 4 som är kvar om än inte helt korrekt då Nick är i final och Linda kom till 2:a chansen.



Bra jobbat musikprofessorn!

2011-02-26 @ 22:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0