26 feb - Melodifestival 4 - Artisterna

Då var det dags igen. Sista gänget ut. Om jag minns rätt från tidigare år så brukar det starkaste startfältet återfinnas i sista deltävlingen. Det är i alla fall en riktigt "salig blandning" som kommer att förgylla kvällen (tyvärr kommer jag själv att missa programmet ikväll då vi har gig med Take Cover på Bowlinghallen i Jakobsberg men det är ju faktiskt en ännu roligare kvällsaktivitet så jag klagar inte). Vad är det då för skoj vi har att se fram emot ikväll?



Melody Club - The Hunter:
Bra band som har gjort flera schyssta pophits. Förmodligen ett "bra karriärsdrag" detta också eftersom deras stjärna har börjat dala lite efter några framgångsrika år. De har en egenskriven låt vilket bådar gott. Jag tyckte ju att Sebastians bidrag lät mycket som Melody Club och eftersom jag hört flera säga att de tyckte hans låt var bra kanske det går bättre för Melody Club. Klart farlig för en finalplats

Julia Alvgard - Better Or Worse:
Har ingen aning om vem hon är eller vilka låtskrivarna är... Spontant måste jag alltså säga att hon är en av de artister som fått sina "15 minutes of fame" denna vecka och sedan faller tillbaka i glömska. Men, vem vet. Jag har ju inte hört låten än.

Lasse Stefanz - En Blick Och Nånting Händer:
Jag har absolut inget emot "gamla dansband". Även om Christer Sjögren total slaktade Life On Mars för ett par veckor sedan så är nog både han och Lasse Stefanz några av de musiker i Sverige som har absolut flest livegig innanför västen, det måste röra sig om flera tusen spelningar! Jag funderar också ofta på om det finns för "oskriven lag" bland dansband att hålla en låg profil. Jag tror det finns en oändlig mängd sprit, knark och sexorgier i de här gubbarnas historia men det hör man inte mycket om...

Hur som helst, Lasse Stefanz låt är skriven av Sveriges egna Stock, Aitken & Waterman under 80-talet; Alexander Bard, Ola Håkansson & Tim Norell så det första man tänker på är 80-talsdisco, men det lär ju inte vara något Lasse Stefanz ger sig på. Jag tror att det blir en seg låt med ett tråkigt framförande. Dock en fin/stark melodi som kommer leva länge på Svensktoppen.

Linda Pritchard - Alive:
Mums filibabba! Först är vi lite ytliga då: Jag har ett rykte bland mina vänner att tycka "för smala" tjejer och jag erkänner. Victoria Beckham, Keira Knightley... Jajamensan. Men om en kvinna ska ha lite kurvor och mer lårmuskler än jag, då ska hon se ut som Linda Pritchard, shit vad snygg hon är! Hoppas på att detta är en lika ösig och svängig låt som den hon hade med förra året och som tyvärr inte gick vidare. Coolt framträdande och bra sång samt större "kändisskap" sedan förra året kombinerat med en låt signerad Fredrik Kempe gör att jag tror på Miss Pritchard innan jag hört låten.

Anders Fernette - Run:
Oj vad svårt... Jag har ingen aning om vem den här killen är men han har bra förebilder och är gammal elitidrottare så han har nog lungorna som krävs också. Dessutom... DESSUTOM... Det är ju för fan Desmond Child som skrivit låten!!! Tyngre hitmaskin får man leta efter och till sin hjälp har han haft några svenska hitmaskiner också. På papperet verkar det här vara jävligt bra! Men, men, jag hävdar ju att de flesta går vidare på sitt kändisskap och då förlorar ju den här killen. 

Linda Bengtzing - E Det Fel På Mig:
Vilket tar oss till nästa person på listan... Snygg som fan, mycket känd, grym festivalvana, scennärvaro och otroligt bra tidigare festivalbidrag. Första tanken är: Hon går direkt till final. Vad skulle då kunna ändra på detta? För det första sjunger hon inte så bra live. Hon har haft otroligt bra låtar men de har också låtit otroligt mycket bättre på studioversionerna. Hon har varit med i skvallerpressen en hel del vilket jag inte vet om det har skadat eller hjälpt hennes popularitet. Annars tänker jag precis som jag tänkte när hon skulle vara med för tredje gången (förra gången alltså): -Hon har så otroligt bra låtar tidigare, kan hon verkligen ha fått en lika bra låt IGEN?!

Nicke Borg - Leaving Home:
En hårdrockare sjunger en låt skriven av tre (el. fyra) hårdrockare. Men om jag förstått det hela rätt så är det ingen hårdrockslåt utan en ganska soft singer/songwriter-låt. Nicke har ju en riktig rock'n'roll-röst så det ska bli kul att höra hur den låter i ett softare bidrag. Jag tycker i alla fall att det är kul att han är med och de som tycker att han "sålt sig" och "inte är true" kan krypa tillbaka in i sina bubblor.

Love Generation - Dance Alone:
Veckans Pride-bidrag? Fyra unga snygga brudar som säkert är grymma på att dansa och har grymma kläder. Det brukar ju dock brista på sången med såna här konstellationer. Är låten och proffsigheten i framförandet bättre än jag tror så kan den bli farlig, det är ju ofta bra att starta sist, men jag tror de kommer att falla på bristfällig sång (å andra sidan sjöng Loreen 10ggr bättre live än jag trodde hon skulle göra och Sara Lumholt gjorde det 10ggr sämre än jag trodde så man vet aldrig...) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0