19 feb - Melodifestival 3, så går det ikväll

Som vanligt är jag ute i sista sekunden men jag kan i alla fall slå mig för bröstet lite och säga att jag är bättre än förr när det gäller att uppdatera bloggen.

Dags för den tredje deltävlingen i Melodifestivalen då och den här gången är det svårtippat tycker jag. Det har ju visat sig riktigt att det är "de kändaste" som går vidare till final i deltävlingarna nästan oavsett vad de framför för låtar. Med det i åtanke tar jag det som självklart att Erik Saade har en finalplats klar. Sedan är det värre. Bland övriga deltagare har rutinerade kändisar som Shirley Clamp, Sebastian, Linda Sundblad & Sara Lumholt och nya uppstickare som Sara Varga & Simon Forsberg. The Playtones har jag dålig koll på eftersom jag inte följde Dansbandskampen, men de kanske är superkändisar ute i stugorna?

Till final:
Erik Saade och Shirley's Angels

Till andra chansen:
Sebastian och Sara Varga

Dagens analys då, först skriven innan jag hörde själva bidraget och sedan med ett litet tillägg i varje stycke med en kommentar om låten:

Linda Sundblad - Lucky You: På papperet tokbra. Jag gillar Linda och Fredrik Thomander & Anders Wikström har skrivit låten och de har flera världshits i CV:n (och dessutom grymma låtar på senaste TREAT-plattan där Anders är evig gitarrist). Linda har ju en förmåga att ta på sig de mest märkliga kläder så bara det kan göra att det blir platt fall, men är hon snygg kan hon vara jävligt snygg och hon kan sjunga bra (mycket Robyn i hennes röst vilket ju folk gillar).
Låten då: Ingen tokhit, refrängen kanske växer live men helt enkelt för trist. En besvikelse. Ett litet ABBA-stick och refränghöjning på slutet så klart. Gör sig säkert bra på radio.

Simon Forsberg - Tid Att Andas: Att vara kille och mer feminin än Simon Forsberg måste vara omöjligt. Jag vet inget om hans sexuella läggning och den är ju också helt ointressant, men jag kan utan att tveka sätta alla mina besparingar på att han är homo... Låten är skriven av Fredrik Kempe och den mannen kan skiva låtar!! Jag tycker inte hans vinnarlåt med Malena Ernman var så bra, men t ex Cara Mia och Empty Room är grymma Melodifestivalbidrag som han också står bakom. Låten är på svenska vilket i år har visat sig vara hellre än bra.
Låten då: Oj, en soft ballad som andra låt. Han har ju en mycket fin röst som han säkert kan göra bra live men jag anar ett sömnpiller som är bortglömt imorgon men dyker upp på "Lugna Favoriter" en gång i veckan under våren.

Sara Lumholt - Enemy: Hon den där som fick stå i skönheten Marie Serneholts skugga i A-teens... Ska bli kul att se henne stå på egna ben och höra hur hon sjunger. Någon mer än jag som tänkt på att hon blir mer lik Carly Simon för varje år som går? Känner igen namnen på låtskrivarna men kommer inte ihåg vilka bidrag de skrivit tidigare. Kan bli ett grymt bra nummer då hon ju var en enorm scenvana och är (väl?) duktig på att dansa.
Låten då: Okej, halvtempo. Jag trodde det skulle bli en danslåt. Intressant refräng, kändes "lite B" men har nog en förmåga att fastna ordentligt. Mycket svårtippad.

The Playtones - The King: De vann tydligen Dansbandskampen förra året, något som jag har missat. De ser i alla fall ut som ett rockabillyband och eftersom låten dessutom heter "The King" tar jag för givet att den handlar om Elvis och att den kan vara på både svenska eller engelska. Svårtippad eftersom jag inte vet "hur stora" de är i landet. Däremot har Fredrik Kempe och Peter Kvint (Andreas Johnssons låtskrivarkompis) gjort låten så det borgar för kvalitet!
Låten då: Hehe, det var en rockabillylåt. Antar att folk kommer att resonera så att vi inte kan skicka 50-talet till Tyskland så de får nog stanna hemma. Lustig låt med tanke på att det är en "vanlig poprefräng" i en rock'n'roll-låt. Också omöjlig att tippa men de åker nog ut på "stilbrott".

Shirley's Angels - I Thought It Was Forever: Melodifestival-Shirley slår sig ihop med två snygga koreografer/dansare/sångerskor. Det luktar ett framträdande i still med Madonna och henns två körtjejer eller kanske nåt Destiny'sChild/Tina Turner-aktigt? Bakom låten står bland annat Bobby Ljunggren och Alexander Bard så det kan vara hur bra som helst... Frågan är; tar de raka vägen in i finalen för att Shirley Clamp är folklig och omtyckt eller åker de ut för att tv-publiken har tröttnat på henne (likt Elisabeth Andreassons öde)? 
Låten då: Snygg början. Sen blev det för släpigt och trist. En radiohit på RixFM blir det absolut. Om det är ett snyggt framträdande och Shirley fortfarande är lika poppis som Sanna Nielsen så blir det final.

Sebastian - No One Else Could: Snacka om en kille som är svår att få grepp om. I Idol var han lite pretantiös och tjurig och hade ni frågat mig hade jag sagt att han tycker att han är "för fin" för folkligt Svensson-larv. Sedan dess har han både varit med i Melodifestivalen och spelat Danny i Grease! Mera mainstream kan man ju inte bli liksom... Ändå tycker jag aldrig att jag ser honom ha någon utstrålning på scen så hans framgångar är för mig en gåta trots att han sjunger bra och haft en del bra låtar.
Låten då: Har de lagt upp Melody Clubs bidrag till nästa vecka av misstag? Det låter så nämligen. Cool låt så det hänger även här på om han är mer poppis i sugorna än Shirley och Playtones. Och jag har som sagt alltid tvivlat på hans förmåga att få blicken att nå ända ut i tv-sofforna. 

Sara Varga - Spring För Livet: Hon har skrivit låten själv tillsammansa med Fredrik Boström och sånt gillar jag. Dessutom är hon förmodligen snyggast ikväll... Varit dansare i flera år så det borde bli ett bra framträdande. Däremot är låten på svenska vilket ju, som jag nämnt tidigare, verkar vara en nackdel i årets tävling.
Låten då: Åh, en visa. Lisa Ekdahl-land. Tror inte hon når ända frami röran bara. Å andra sidan skrällde Maria Lindberg för några år sedan med något liknande.

Erik Saade - Popular: Ja, han är ju det; Popular. Det ska mycket till om han inte går direkt till final ikväll. Han har star quality helt enkelt. Däremot måste jag få citera svärfar apropå framträdandet med någon avancerad glasbur som ska explodera med avancerad teknik: - "Vart tog musiken vägen"... Ok, det måste vara bra TV, men det är väl ända låtarna som ska tävla? Eller, ja, åtminstone artisterna? Inte själva scenshowen... En Fredrik Kempe-låt är det också så hur fel kan det bli?
Låten då: Ah, 80-tals gay-disco. Succen är given. Men hallå, är det inte lite väl mycket Lili & Sussies "Oh Mama" över refrängen?

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0