12 feb - Melodifestival 2 - Låtarna

Idag blir det riktigt svårtippat. Har nu hört låtarna en gång och det var inte mycket som tog fäste. Inramningen och framträdandet ikväll ger ju låten ytterliggare en dimension så just nu känns det så gott som omöjligt att utse några solklara finalkandidater. Men, jag ska så klart göra ett försök:


Till Final:
Brolle & Sanna Nielsen (på sin populäraritet, båda har gjort mycket bättre låtar förr).

Till Andra Chansen:
Elisabeth Andreasson & Babsan

Brolle, Seven days and seven nights - För det första har han skrivit låten själv och det tycker jag alltid ger en artist lite plus i kanten. Dessutom låter hans sågn (hård)rockigare på vissa partier än jag någonsin hört förut. Sen var det inte så mycket roligare än så. Låten känns väldigt standarduppbyggd och "vanlig". Den kanske växer med ett bra framträdande men den är ganska platt.

Loreen, My heart is refusing me - Danslåt, med alla dess innehåll. Skulle kunna ha varit en ny singel från David Guetta. Men som schlagerlåt håller den inte. Refrängen är av helt fel sort och fastnar inte på rätt sätt. Det är kört för Loreen

Babsan, Jag vill ha en spanjor - Som jag trodde, en rolig och bra poplåt. Rakt på temat bara utan tvekan. Skulle kunna vara en Markooliolåt och bli en stor hit, men det blir ändå mycket revynummer över det.

Elisabeth Andreasson, Vaken I En Dröm - De som har skrivit den här låten har lyssnat en hel del på "Kristina från Duvemåla", ABBA och även den där låten som Helen Sjöholm sjunger i den där filmen (lite hjärnsläpp just nu, "Rebeckas Sång" eller nåt sånt va?). Skulle någon komma och berätta på söndag att det är Björn & Benny som skrivit skulle jag säga "ja, det hördes fan". Elisabeth sjunger helt otroligt bra på studioversionen och upphovsmännen, som säkert ville ha Helen Sjöholm, behöver inte vara besvikna. Om hon levererar sången lika bra live och numret känns storslaget tror jag hon kan gå direkt till final trots att jag hade räknat ut henne som tant. Låten är mycket bra helt enkelt.

Sanna Nielsen, I'm In Love - Given finalartist på förhand men jag tycker att låten är en besvikelse. Med ett riktigt bra framförande går hon säkert vidare men det är i sådana fall trots låten inte på grund av låten.

The Moniker, Oh My God! - Riktigt cool och annorlunda som doftar Beatles och Mika. Om den känns storslagen under framförandet av refrängen kan den skrälla men tyvärr blir den nog snabbt glömd på grund av att låten kräver några lyssningar och Daniel är okänd.

Anniela, Elektrisk - Håller nog inte tyvärr. För okänd och jag inbillar mig att hon inte sjunger så tokbra live.

Christian Walz, Like Suicide - Fan nu börjar det, hinner ninte skriva klart.... Christian kan bli årets Salem Al Fakir som sagt, eller försvinna ur festivalyran lika snabbt som han dök upp.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0