06 feb - Utvärdering av gårdagens Melodifestival

Jag börjar med att slå mig för bröstet lite grann… Inte illa förutspått av mig igår tycker jag. Alla de fyra låtar jag trodde skulle leva vidare i tävlingen gjorde det också. Enda felberäkningen var att jag trodde att Pernilla Andersson skulle gå direkt till final just för att hon hade det enda bidraget på svenska och att Jenny Silver såg så skum ut på pressbilden (se tidigare inlägg i bloggen) men visade sig vara kanonsnygg när det gällde.

Min teori med sångerskor som sjunger dansmusik utan att själva kunna dansa stämde i alla fall in både på Jenny och Dilba. Danny var ju också ett lysande exempel hur man ska göra när man framför en danslåt, mycket snyggt och proffsigt.

Rätt låtar vidare? Ja om man ser det till alla fyra som kom vidare så tycker jag nog det. Även om det är 24 låtar kvar som man ännu inte har hört så tror jag nog att Pernilla Andersson kommer att gå till finalen via andra chansen och att både Danny och Swingfly har vinstchans. Alla fyra låtar är säkra radiohitar på RixFM och liknande kanaler under våren i alla fall, det kan jag sätta en ganska rejäl peng på.

De övriga då? Ja, Dilba är en underbar artist och har som jag nämnde tidigare gjort en del fantastiska låtar, men det här var inte hennes avdelning. Alldeles för svag refräng som flöt ihop med resten av låten och är det någon tjej som är mer sneakers och sweatpants än kjol och högklackat så är det ju Dilba. Snacka om Bambi på hal is…

Som jag hade en liten misstanke om så sänkte både Jonas Matsson och Rasmus Viberg sina låtar genom att sjunga alldels för mycket sura (falska alltså) toner. ”Social Butterfly” var annars en cool låt som också kan dyka upp i radio redan imorgon.

Le Kid var ju både snygga, färgglada och helt okej men låten var nog lite för platt trots allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0