06 feb - Gary Moore är död


"The renowned rock guitarist Gary Moore, 58, has died in a hotel room in Spain."




Fan också, Gary Moore är död… Okej, till att börja med får man inse fakta när det gäller Gary Moores musik; han peakade för länge sedan och hans ”bäst-före-datum” hade också gått ut men spela gitarr det kunde han ända in i det sista.

Jag var mycket besviken på hans konsert på Sweden Rock Festival 2010. Så pass mycket att jag nog inte riktigt tog till mig att han faktiskt spelade fantastiskt bra fortfarande. Det ar en jättetråkig, stillastående tjockis som stod där och levererade superbra låtar från sitt 80-tal på ett sätt som inte direkt uppmanade till publikröj. Var det för att han redan då var sjuk? Var det därför han hade lyckats få med Neil Carter ut i rocksvängen igen? Visste de att det var början till slutet? Det absolut coolaste var att de spelade två helt nya låtar som lovade väldigt gott inför framtiden

Min kärlek till Gary Moore är lite komplicerad… Han är i min bok en av världens bästa låtskrivare (framför allt när han hade Neil Carter vid sin sida) och han är helt klart den som har spelat in några av de absolut snyggaste gitarrsolon som någonsin spelats in (främst de i många av hans lugnare låtar). Men han har också alltid varit en riktig jävla tråkmåns, en surgubbe som är oerhört trist i de intervjuer jag sett genom åren och han har också förstört många av sina egna låtar med medioker sång.

Min närmaste relation med Gary Moore hade jag från 1984 till 1992. Albumen Victims Of The Future, livealbumet We Want Moore, Run For Cover, Wild Frontier, After The War och faktiskt även Still Got The Blues och After Hours är nog utan tvekan med på listan över de 30 skivor jag lyssnat flest gånger på under mitt liv.

Tänkte lägga upp lite nostalgisk YouTube-klipp med bra Gary Moore-låtar men insåg att det skulle bli upp emot 20 stycken som inte skulle gå att gallra i så jag lägger bara upp ett klipp. En instrumental cover som bara fanns på CD-utgåvan av After The War och här framförd live på Montreux Jazz Festival 1990 (Under Still Got The Blues-turnén antar jag). Orka nu lysnna på hela låten, och gärna flera gånger, det är stort gitarrspel!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0