04 feb - Melodifestivalen 2011, deltävling 1, part 1

Hello musiclovers,
Dags för årets höjdpunkt. En och en halv månads frosseri att älska eller älska att hata. I min bok är det i alla fall så att vi kommer att få höra några jävligt bra poplåtar som kommer leva vidare i radion hela 2011. Vi kommer att få någon "ny stjärna" som kanske hållit på länge men inte varit folklig och välkänd förut. Sarah Dawn Finer är ett exempel på en grymt bra sångerska som fått lite välförtjänt uppmärksamhet just tack vare Melodifestivalen. Salem Al Fakir är en annan artist som helt plötsligt blev folklig trots att de flesta av hans låtar är ganska "smala".

Naturligtvis kommer vi också att få ta del av några riktiga skitlåtar av mediokra/töntiga artister och jag kommer att vara den första som svär över Christer Björkmans jurys obegripliga förmåga att låta dynga slippa igenom det som borde vara ett mycket finmaskigt nät.

Något jag i alla fall redan noterat är avsaknaden av hårdrock i årets festival. Lite märkligt med tanke på att de flesta hårdrocksbidrag har gått direkt till final tidigare år. Nu finns det ju i och för sig artister som ska vara med som jag inte känner till så jag kan ju ha fel, men så vitt jag vet ska i alla fall inte t ex Nicke Borg spela hårdrock.

Första deltävlingen då:

Dilba - Grymt bra artist som gjort många skitbra låtar (jag har t ex alla hennes album på köpta cd-skivor, ganska unikt i dagens nedladdningstider, hehe). 

Swingfly - Har ingen aning om vem det är men han ser ut som 50 Cent på pressbilden på SVTs hemsida så jag tar för givet att det är en hip-hoplåt.

Jenny Silver - Ja, den här tjejen är ju lite märklig. Sjunger jättebra, blev kändis som dansbandssångerska, hoppar av för att göra en solokarriär som det inte blir ett skit av. Ställer upp i Melodifestivalen 2010 med en helkass låt. Ska det gå bra måste hon ha bytt stil igen.

Jonas Matsson - Vet jag inte heller vem det är men han ser ut som Erik Grönwall och sjunger säkert lika bra också. Låt på engelska. Omöjligt att avgöra innan man hört låten.

Le Kid - Också helt okända för mig. Ser ut som Human League 1982... Min teori är att också låter mycket tidig 80-talssynth blandat med modernt dansbeat. Kan vara tokbra men min gissning blir ändå att de inte är tillräckligt folkliga och därför inte får så många röster som behövs för att leva vidare.

Rasmus Viberg - Ytterliggare en "ung snygging" som jag inte känner till. Någon ska ju bli årets Erik Saade och kanske blir det den här killen, måste höra låten.

Pernilla Andersson - Cool, snygg, bra tjej! gift (?) med Dregen och bor på en "egen" ö i Stockholms skärgård. Kan vara precis hur bra eller möljligtvis trist som helst. Innan jag hört låten tippar jag på en snygg ballad som går direkt till final.

Danny - Popstjärna, flickidol, bra artist. Och utan att ha träffat någon av dem tycker jag han verkar betydligt trevligare och coolare än Idol-Ola som ju var med förra året och segladed rakt in i finalen med årets fulaste frisyr. Således tror jag på en dans-stänkare i still med "Tokyo" och en given finalplats för Danny.

Om jag tar mina egna kunskaper som måttstock för vilka som får räknas som kändisar och inte så märks det att det är första deltävlingen. Det blir alltid bättre och tuffare för varje vecka som går. Återkommer när jag hört bidragen från artisterna ovan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0