Dagens Musiktips: Guy Chambers

Nu blir det musiklektion... Det finns en väldig massa bra artister och det finns en väldig massa bra låtar här i världen. När det gäller att nämna sina favoritartister så ser jag det helt enkelt så att det är person/grupp som har en väldigt stor andel mycket bra låtar och dessutom framför dem bra. Med den definitionen kan jag lugnt påstå att en av mina absoluta favoritartister är Robbie Williams. "Angels" är en av världens bästa ballader och han har dessutom flera låtar till som är och nosar på den titeln. "Let Me Entertain You" är enligt mig, helt klart, en av 90-talets bästa rocklåtar. Utöver det kan jag räkna upp 15-20 låtar till med Robbie som helt enkelt är tokbra!

Vad har då detta att göra med namnet i rubriken; "Guy Chambers"?! Ja det ska vi snart komma till, men först en lite utvikning om min fäbless för hjälpredor/sidekicks/"någons högra hand":

- Ett bra exempel är en kille som heter Neil Carter. Inte många därute som känner igen det namnet men om man nämner att han spelade gitarr, keyboards & sjöng med en viss Gary Moore under hans mest framgångsrika år på 80-talet och dessutom har skrivt "Empty Rooms" och en hel del andra av Garys låtar, då förstår ni att han nog var ganska viktig för framgången trots att det bara stod "Gary Moore" på skivorna.

Jag kan mala på om många sådana här exempel men nöjer mig med att säga: Vad vore Lennon utan McCartney? Vad är Axl utan Slash? Vad vore Helan utan Halvan osv. Och nu, tro det eller ej, så ska jag hitta tillbaka till inläggets kärna:

Vad vore Robbie Williams utan Guy Chambers?
Mitt svar: Förmodligen inte ens en tiondel så känd och välavlönad som han nu är. Och vad baserar jag det på? Jo, att Robbie Williams senaste platta och nya singel är skit jämfört med hans fem första album (som alltså Guy Chambers var med och skrev och producerade).
 
Guy Chambers har parallellt med arbetet med Robbies karriär och nu efteråt skrivit låtar med/till Kylie Minogue, Tina Turner, Anastacia, Andrea Bocelli, Brian McFadden (Westlife), Mel C och många andra och jag har egentligen inte mer att säga än att Guy Chambers är ett geni och en av mina absoluta favoritlåtskrivare! Och det bästa sättet att visa det är väl helt enkelt att lägga upp några exempel på vilka hitlåtar han skrivit (19 hitsinglar bara med Robbie Williams t ex):










GUY CHAMBERS - THE GENIOUS


Guy Chambers Hemsida


Kommentarer
Postat av: Micke R

Elton & Bernie Taupin

2009-10-15 @ 06:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0