2009 10 29 - People Love Their Cars

Nu börjar det bli väldigt konstigt det här bloggandet... Två "politiska" inlägg på raken, vad är det som händer med mig? Hur som helst, gör er redo att hacka i er mitt inlägg i miljödebatten:

Det finns en underbar "romantisk komedi" från mitten av 90-talet som heter 'Singles' och utspelar sig i Seattle. I den jobbar en av karaktärerna med att utveckla ett schysst/lyxigt/modernt/trevligt pendeltåg som ska göra att alla tusentals människor som jobbar i Seattle kommer att vilja åka tåg istället för att korka igen stan och förstöra miljön med bilar. Varje kompis eller flickvän som han berättar om sin fantastiska idé för besvarar honom dock med "tyvärr, jag tror inte riktigt på att det där kommer att funka, folk älskar sina bilar..."

Och där har ni min grundtes till varför det aldrig kommer att gå att främja kollektivtrafiken och miljön genom att straffa bilisterna. Det enda som kommer att hända är att ju dyrare det blir att äga och köra bil, ju fattigare kommer de vanliga "medelsvenssons" att bli. Alla är förvisso inte lika lata som jag, men ska man handla, hämta barn på dagis, åka och repa när det är minusgrader, hälsa på någon när det regnar, ja då tar man bilen!

För att spetsa till det lite så tror jag också att det är just där många av miljöarbetarna angriper problemet från fel håll och blir "bilistfiender" istället. Man måste förstå att bilen är den, med stor marginal, absolut bästa transport-uppfinningen med störst flexibilitet och frihet för oss privatpersoner. Där har cyklar, bussar, tåg och flyg inte en chans.

Självklart inser jag dock miljöproblemen med detta och de måste lösas, eller åtminstone avsevärt förbättras, men mitt förslag är att göra bilarna "nyttiga" inte dyra.


Kommentarer
Postat av: yours truly

"Självklart inser jag dock miljöproblemen med detta och de måste lösas, eller åtminstone avsevärt förbättras, men mitt förslag är att göra bilarna "nyttiga" inte dyra."



...och vilken bil kör du?? ;o))))

Är det en skit(ig) bil kanske??



Kisses M



2009-11-18 @ 19:28:26
Postat av: -micke-

Jag kör inte bil, de står på verkstan. Båda två!!!

2009-11-18 @ 23:13:24
URL: http://musikmicke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0