Melodifestivalen - Andra chansen

Jaha då var det dags igen. Kan väl vara schysst med en andra chans och rättvist om det finns mer än två finalvärdiga bidrag i en och samma deltävling. Men dessa dueller... Då tappar man ju hela idén med det jag just nämnde. Jag tror att det är enbart för att tjäna pengar. Vilket i och för sig är ett mynt med två sidor... Å ena sidan är det fult att suga ut så mycket röst-pengar som möjligt av alla tittare. Å andra sidan gör ju faktiskt det att SVT-produktionen inte blir fullt lika dyr och alltså har inte lika mycket av public service tv's licenspengar gått till nöjesproduktioner vilket brukar reta många.

Hur som helst, jag har inte riktigt fattat hur detta ska gå till denna gång  (duellerna förstår man, men internationella juryn osv?) men jag tror att det går så här:

DUELL 1: Scotts mot Sarah Dawn Finer.
Mycket svårt. Lite samma publik trots olika låtar. Antingen tar Scotts det på att de är "nya" fräscha och lite fart eller så tar Sarah det på sin fina röst...
VINNARE: Scotts

DUELL 2: Lili & Susie mot BWO
Borde bli BWO på popularitet. Kanske en skräll om folk gäspar redan nu för att Sarah också hade en ballad nyss och BWO's ballad är inte världens bästa heller. Men ändå...
VINNARE: BWO

DUELL 3: Amy Diamond mot Star Pilots
Ska jag gå på min egen känsla kommer Amy att åka ut för att folk tycker att hon varit likadan alldeles för länge. Fortfarande barnslig, exakt samma röst osv. Star Pilots-låten är helt klart bättre, men de är också mindre kända och ger ett ganska opersonligt anonymt intryck. Men Amy måste byta stil...
VINNARE: Star Pilots

DUELL 4:  Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox mot Caroline Af Ugglas
Jag tyckte ju faktiskt att Caroline Af Ugglas överträffade sig själv denna gång och både sjöng bra live och hade en annorlunda grym låt. Men Rigo & co är gladare, mer drag osv så hon får nog stanna här...
VINNARE: Rigo & Co

Det var det... Sen kan man ju alltså bara gissa vilka som kommer att mötas. Men om jag skulle ha alla rätt här ovanför så blir det såhär:

SEMIFINAL 1: Scotts mot BWO
Här beror det lite på om de ska framföra sina låtar igen eller om det blir någon slags snabbgenomgång. Förmodligen börjar balladen kännas lite tråkig vid det här laget (om det är Sarah som går vidare blir det nog tvärtom. Hennes ballad växer istället och särskilt om det skulle bli två ballader mot varandra. Därför blir det ingen final i år för BWO hur det än går).
VINNARE: Scotts

SEMIFINAL 2: Star Pilots mot Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox
Mycket svårt. Två typer av moderna hits. Både den äldre och den yngre publiken kan föredra vilken som helst av dessa. Personligen tycker jag det var för mycket "bröl-rap-reaggeaton" av Red Fox i Rigo-låten men den har å andra sidan mycket mer värme, scennärvaro och glädje än Star Pilots. Hur som helst kan det gå!
VINNARE: Rigo & Co

Det där med internationella juryn har jag inte riktigt förstått, men om de plockar någon av sina nominerade som inte redan lyckats gå till final så tror jag det blir Sarah Dawn Finer.

Kommentarer
Postat av: Mike

Sköna analyser! Kan inte annat än hålla med bortsett från BWO, gillar den skarpt. Inte många rätt när man har facit i hand, men det är ju å andra sidan inte mycket man kan tippa rätt vad gäller melodifestivalen 2009.

2009-03-09 @ 07:53:35
Postat av: -micke-

Äh, BWO-låten hade du skrivit ihop på en halvtimme! Fast det kanske är därför du gillar den ;o)

2009-03-09 @ 22:38:24
Postat av: Mike

Förmodligen!!



Det stör mig som fan att jag "kunde" ha skrivit den men inte gjorde, vilket innebär att Alexander Bard blir rikare men jag förblir fattig!!!

2009-03-19 @ 12:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0