2009 03 11 - Det kostar att se på TV

Nu blir det en gnällig pengatråd till. Jag räknade nämligen precis ut vad det kostar oss att kunna se på TV hemma... Det är ju inget gratisnöje precis. Jag räknar alltså inte TV-apparaterna och strömmen de drar utan bara avgiften till Radiotjänst och Boxer-räkningarna.

Per år: 5.062:-
Vilket är: 422:- /månad
Vilket är: 14:- /dag


Om någon undrar vad man får för de pengarna så är det Boxers Max-paket vilket innebär de flesta "vanliga kanaler" men inga "riktiga" filmkanaler eller en massa sportkanaler. Inga tvillingkort/extrakort eller dylikt utan bara ett kort i en av TV apparaterna. Skulle man vilja kunna se alla TV-kanaler på vår andra TV också får man lägga till 120:-/månad till.

Apropå min förra tråd om att alla myglar finns här ett ypperligt exempel på det också. Reklamen och informationen säger att abonnemanget hos Boxer kostar 199:-/mån och det är ju sant. Men utöver det tar de också något så fint som en "korthyra" för det lilla "kontokortet" med chip som man har i digital-TV-dekodern. Kortet måste man ju naturligtvis ha, annars fungerar det ju inte, men att det kostar 50:-/månad att "hyra" detta av Boxer nämns sällan...
249:-/månad är med andra ord den egentliga kostnaden för nämnda Boxer-abonnemang. Ett typiskt vardagsmygel i stil med kycklingen alltså...

Slutsats:
Jag måste se till att slöa framför TVn mycket mer så jag får valuta för pengarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0