2009 03 09 - Bara mygel överallt

Det här skulle bli ett grinigt inlägg om hur livsmedelsproducenter myglar. Men när jag tänkte efter så framgår ju all info tydligt på paketet annars hade jag inte vetat om att de gör det som jag kallar mygel. Och eftersom det är tydligt deklarerat så är det ju egentligen inte alls mygel... Kom på att jag och alla omkring mig myglar ju dagligen. Det enda som skiljer oss från varandra är att man sätter gränsen på lite olika nivåer. Köra lite för fort är ju okej. Ladda ner lite musik & film till familjen olagligt är okej. Tjäna lite svarta pengar är okej. Bidragsfuska lite är okej. Osv, osv.

Därför är man ju löjlig när man går igång på det jag nämnde först men jag "redovisar mitt exempel" ändå:

- Kycklingfilé 39:90 för en påse.

40:-/kg alltså, det är ju schysst pris! Då måste man ju slå till. Längre än så orkar/hinner/kan man ju inte tänka när man handlar. Det har de ju räknat ut, så därför ser de till att det bara är 900g i påsen. Kycklingen kostar alltså:

44:50/kg. Nåja, det är ju fortfarande ett bra pris. Men nu är det ju så att kycklingen fryses in ihop med vatten. För ett par tre år sedan var 10% vatten vanligt. Nu kör alla producenter med mellan 20-30% vatten. Det innebär att priset för de goda kycklingfiléerna i själva verket är:

63:50/kg.... Och vips hade kycklingen blivit mer än 50% dyrare än vad det lät från början. Eller så här: För 120:- får man inte 3kg kyckling som man först trodde, man får inte ens 2kg... Som sagt var inga industrihemligheter det här och jag köper fryst kycklingfilé likväl, men visst är det konstigt hur vi fungerar? Och han som kom på det här knepet att tjäna mer pengar till företaget kanske är en av mina trevliga grannar som tvättar bilen varje söndag, det är ju inte världens ondska som förenat sig precis. Helt enkelt, fan vad människan myglar! På alla plan... God natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0