2009 01 24 - There's A New Sheriff In Town

And his name is Barack Obama... Ett inlägg jag naturligtvis skulle ha skrivit i tisdags. Hur som helst kommer här ett inlägg om amerikansk politik som jag egentligen inte kan ett skit om, men det är väl det som är charmen med en blogg; det är EN persons funderingar.

Precis som talet när Barack Obama hade vunnit valet  var hans installationstal också fantastiskt proffsigt. Han nyttjar ju med all säkerhet, precis som alla andra, talskrivare, men man får verkligen känslan av att det är hans egna ord till 100%. Dessutom verkar han tala direkt från hjärtat utan att läsa innantill ett enda ord. Han uttrycker ärlighet, stor kunskap och verkar helt enkelt ha "en jävla koll". Och allt detta gör att man blir hoppfull!

George W Bush däremot... Han har alltid sett opålitlig, inställsam och falsk ut. Han har alltid gett intrycket av att läsa innantill och försöka få någons skrivna ord att låta intressanta. Jag var helt såld på TV-serien "Vita Huset" när det började gå för några år sedan och det som jag tror gjorde den så framgångsrik hemma i USA var att presidenten (spelad av Martin Sheen) var engagerad, kunnig och rättvis. "En sån där president vi skulle vilja ha" typ... De vibbarna har man aldrig fått av George W Bush, men redan känt av med Barack Obama.

Vad talar emot honom då?

Ja dels finns det ju så många idiot-rasister i USA så jag kan tänka mig några hundratal som just nu sitter och på allvar planerar hur de ska kunna mörda honom. Jag hoppas att han får leva. Det andra är väl att de flesta av oss "västmänniskor" är gansa egoistiska eller åtminstone står oss själv närmast. Det kan göra att han får det väldigt svårt att få medelamerikanen att ställa upp på högre skatter, lägre löner, mer uppoffringar för att, som Obamas egen uttalade vision lyder, hela landet ska resa sig på nytt, skak av sig allt gammalt damm och åter igen skina mer än någonsin!

Vet inte om George W Bush gjorde detta,
men Obama talar till folket varje vecka, detta är dagsfärskt:
(och bara det faktum att Vita Huset har lagt upp egen sida på YouTube
dagen efter Obama blev president, vilket alltså var i tisdags, tyder ju på nya idéer...) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0