Melodifestivalen 2009 - Resultaten i deltävling 3

För det första: Det blir lite si också med kronologin nu när jag skriver om deltävling 3 före deltävling 2, men vad gör det...
För det andra: Oj, vad svårtippat det var. Vill påstå att det var 8 bra låtar igår! Olika stilar, olika röster, olika åldrar men, enligt mig, åtta stycken riktigt schyssta treminuterskompositioner. Det gör ju också att det blir svårt att tänka sig vad flest svenskar gillar mest... Men här kommer min "analys" i alla fall:

Vad spådde jag före tävlingen?
Tips 20 februari:
E.M.D. och BWO direkt till final. Velvet och Rickfors till andra chansen.
Facit 21 februari:
E.M.D. och Molly Sandén direkt till final. BWO och Rigo... till andra chansen.

Kommentar
Till att börja med bevisades det ju att E.M.D. var de mest lättippade i denna tävling. När jag fick höra låten blev jag dock lite osäker. Framförandet var långt ifrån det proffsigaste denna kväll (konstiga flackande, osäkra blickar och fåniga vinkningar), en klädsel (frack och hög hatt) som inte säkert skulle tilltala småtjejer och en låt som inte var så omedelbar som jag trodde.

Man kan väl också säga att jag hade rätt i fråga om BWO för hade det inte varit en känd och omtyckt grupp som de hade den låten definitivt inte gått vidare. En ganska trist ballad som det känns som Alexander Bard skriver ihop på en kvart för att återstående tid få leka med alla electro-synthljud för att ge låten en tuff inramning.

Min spådom om om Molly Sandén var väl både rätt och fel kan man säga. Med risk för att låta lite "gubbig"; sådär ser en 16-årig ung kvinna vanligtvis ut i Sverige! En blandning av söt och snygg precis som hon är en blandning av flicka och kvinna. Varför skriver jag det då? Jo, för att om inte Amy Diamond är en väldigt märklig tjej så är det definitivt hennes far som gör att hon fortfarande ser ut som en 12-åring och har väldigt märkliga kläder... Hur som helst: Molly var vackrare, sjöng bättre och hade en bättre låt än jag trodde innan så när man hört låten började jag nog misstänka att detta kunde gå bra. Dock visade folket förrförra veckan att de var trötta på Sanna Nielsen/Sonja Aldén-ballader när Shirley Clamp kom på sista plats så säker var man inte.

När det gäller Rigo & Topaz Sound feat. Red Fox så får jag först krypa till korset... Grymt okunnigt av mig att inte veta att det var "den där snubben som ju var med i både Latin Kings och Infinte Mass". Jag har ju för tusan till och med en Infinite Mass-platta, alltså en riktig CD som man jag gått till affären och köpt (värt att förtydliga i dessa dagar då sådant är sällsynt)! Hur som helst var min spådom/tankegång enkel; Jag trodde helt enkelt att Melodifestivalen var ett för insnöat "svenskt" intresse som dels var för fördomsfulla för att "rösta fram invandrare" och dels att de som gillar Rigos musik och "delar hans bakgrund" inte tittar på Melodifestivalen utan har gett den töntstämpel. Men jag har gärna fel, låten var cool! Dock var det för mycket av Red Fox rasta-bröl i låten, den kunde ha varit lite mindre framträdande.

Än en gång är det bevisat, man ska inte tippa med hjärtat. Mikael är, som jag redan nämnt, en av mina absoluta favoritartister och sångare. Ändå vet jag ju att han aldrig riktigt blir folklig eller superpopulär. De flesta kan ju faktiskt inte nämna någon mer låt än "Vingar" med honom. Och han som gjort så många suveräna skivor, framförallt på engelska, grym röst! Låten var skitbra och han förtjänar att få en radiohit med den. Vad som hade höjt låten ytterligare hade varit att förlänga det mikroskopiskt korta lugna sticket där hans röst verkligen ägde allt! (tänk att man ska behöva tala om för Thomas G:son hur man skriver låtar...).

Stackars Velvet! Ok, kanske inte hennes bästa låt, men bra var den! Riktigt coolt framträdande också. Vad jag funderade lite på var om de tagit bort regeln att ingen sång får vara inspelad. Det tror jag inte att de har gjort och det innebär att sången var fantastisk! Det låg en röst och dubbade Velvets sång hela tiden och de sjöng exakt perfekt ihop! Tror aldrig jag hört ett bidrag som låtit så "perfekt framfört" som detta. Mycket proffsigt! Eftersom jag bara några rader upp utropat mig till mästerkompositör vill jag också påstå att denna låt blivit ännu bättre om man plockat bort några "I am, I am, Iam, I am...".

De andra då? Maja gjorde precis en sån låt jag trodde hon skulle göra och gjorde den bra. Övrigt om Maja, läs längre ner... När det gäller Sofia så blev det precis som jag trodde; Alla satt hemma och tänkte, "vem fan är Sofia?"... Lustigt dock att låten inte var på svenska vilket innebar att man plötsligt inte hade en aning om vad låtens titel "Alla" faktiskt betydde. Den kändes dock lite för mycket av en låt som Elena Paparizou insett att hon inte kan släppa som singel. Men den kanske växer, jag brukar gilla de där tongångarna.

Förutom musiken...
I likhet med homosexuella klädskapare och ytliga skvallertidningsreportrar fortsätter här min följetong om det där som är så viktigt i Melodifestivalen och är källan till varför "riktiga musiker" tycker att det är ett oseriöst spektakel, dvs kläder, utseende och scenshow. En liten varning utfärdas; denna gång blir det en hel del gubbsjukt om snygga kvinnor och deras kroppar, you have been warned:

Velvet
Jag börjar med att ta tillbaka allt jag skrev i fredags. Denna gång sjöng hon definitivt skitbra, hon var definitivt skitsnygg och hon hade till och med glimten i ögat! Och kläderna ska vi kanske knappt prata om. Jag stannar vid att påstå att Jenny aldrig varit så läcker. Jag är fortfarande förvånad att hon inte gick vidare.

Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox
Riktigt coolt med 50-60 talsinramningen. De kollade nog mer än en gång på Elvis-rullen King Creole innan den här scenen var färdigbyggd. Riktig sommarfeeling.

Molly Sandén
som jag nämnde en bit upp; så här ser en genomsnittlig 16-årig svensk tjej ut. Snygg, blond, välsminkad och med högklackat när hon är uppklädd. Jag har inte hört vad som rör sig i huvudet angående Molly bland alla 11-åriga fotbollstjejer jag har omkring mig, men jag kan tänka mig att de nu ser upp mer till henne än till Amy Diamond som de redan tycker att de har "växt ifrån". Molly kan bli Amy's fall om hon bestämmer sig för att trampa in på hennes musikaliska revir.

E.M.D.
Som jag redan nämnt, festivalens enklaste artister att tippa. De är flickidoler, mammaidoler och de sjunger bra. Kanske har rentav Erik blivit mer folklig och betydligt mer känd också i och med Körslaget. Lite lustigt när den första duellen skulle avgöras dock att på ena sidan stod Rigo & Co som en cocktailorkester från tidigt 50-tal och på den andra sidan stod tre gentlemen i frack tagna ur en Fred Astaire-rulle. De "trendigaste" artisterna anammade de äldsta stilarna. Intressant och en skön parallell till H.e.a.t och deras 80-tal (jösses, finalen kommer både se ut och låta som en tidmaskin! Emilia var ju också lite 40-50 tal).

Mikael Rickfors
Han såg ut precis jag trodde och var precis som jag trodde. Antagligen lite för tråkigt för alla ute i stugorna. Det börjar bli lite klyschigt att ställa ett tjeband på scenen bakom en manlig soloartist och det tror jag folk reagerade på. Skillnaden med detta tjejband var dock att det var hela eliten när det gäller kvinnliga live/kompmusiker i Sverige. Han skulle kunna åka på turné med just det bandet som stod på scenen och det skulle låta bra! Knappast fallet med övriga "tjejband" som varit med som rekvisita i Melodifestivalen.

Maja Guldstrand
Oj... OJ! Snacka om ett levande bevis på att vissa blir vackrare med åren. Så här snygg har Maja aldrig varit och jag har redan glömt bort min all-time-favourite Kylie... Om inte hon har fått fem plus och getingar, och allt vad det är, av proffstyckarna så är de ute och cyklar. Jag minns inte riktigt Majas låt men hon var klart snyggast ikväll!

Sofia
Skumma kläder, ingen utsrålning. Det krävs iofs en hel del om man ska kunna slå sig igenom de andras kändisskap och hade inte det som krävdes, den saken är klar.

BWO
Halva idén med BWO är ju att vara ett "audiovisuellt fenomen" det råder det ingen tvekan om. Eftersom jag tycker att dessa utstyrslar och den stela inramningen a la 80-tals syntpop med lysrör var ganska trist blev jag lite förvånad att de gick vidare. Men de är ju som sagt var ett uppskattat och omtyckt band med många superbra poplåtar.

... och en sista gubb-kommentar på ämnet: Petra Mede har nog heller aldrig varit så snygg som igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0