Melodifestivalen 2009 - Bidragen i deltävling 3

Ok, nu är jag ute i sista sekunden. Det går att tjuvlyssna en minut på varje låt på SVT:s hemsida nu, men jag ska inte göra det förrän efter jag skrivit detta. Ruskigt svårtippad omgång blir det i alla fall... Men här facit:

1. The Queen - Velvet
Jaha ja, Velvet-Jenny igen. Är det tredje gången gillt för henne som soloartist i Melodifestivalen nu? Jag gillar ju bra poplåtar och Velvet har haft ett par riktigt bra låtar. Deja Vu förra gången är riktigt bra och senaste radioplågan Take My Body Close som inte var med i Melodifestivalen är också kanonbra. Men det är nåt med Velvet som inte riktigt når hela vägen trots att jag tycker hon är bra... Det har förmodligen med utstrålning att göra. Hon liksom sjunger nästan skitbra, hon är liksom nästan skitsnygg, hon har liksom nästan glimten i ögat. Jag tror att detta gör att hon inte har så många fans som kommer att rösta på henne före EMD eller BWO. Hon är liksom nästan folks favoritartist... Men av de fem första som går vidare, absolut!

2. I Got You - Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox
Okända för mig. Och då menar jag allihop! Skulle vilja påstå att de är körda redan på namnet. Bara Rigo ligger bra i munnen men allt det där... Låten kan ju vara kanon. Ska tydligen vara lite gammeldags med Calypso-stänk. Kanske en blivande sommarhit mitt i vintern, men de går inte vidare.

3. Så Vill Stjärnorna - Molly Sandén
Jag börjar få lite dålig koll. Hur känd är Molly? Jag har bara sett & hört henne i Så Ska Det låta förut där hon var lite lillgammal och trist, men det märks kanske inte nu. Jag vet att hon vunnit Lilla Melodifestivalen och tror hon varit med i någon musikal. Sjunga kan hon ju definitivt i alla fall, men det känns som att kombinationen "ballad", "ny liten söt flicka" och "textförfattare Pling Forsman" kommer att göra detta till en schlager som folk ville ha 1985, inte idag... men fan vet.

4. Baby Goodbye - E.M.D.
Den ena finalisten, inget snack. Jag var på Rix FM-festival i Kalmar i somras och undrade hur E.M.D. kunde få toppa tillställningen efter BWO som ju har en hel rad med hits att bjuda på. Men när dessa tre stiliga pojkar klev på scenen till Beatles-hysteri i publiken förstod jag planeringen. Alexander Bard är äcklig men han är inte dum, klart han inte ville gå på efter de här... Låten ska vara en katastrof om den inte går vidare.

5. Du Vinner Över Mig! - Mikael Rickfors
Snacka om svårtippat! Mikael Rockfors är en av mina absoluta favoriter bland svenska artister. Hans röst är grym och han har gjort en stor mängd suveräna låtar. Framför allt när han kör rock & soul på engelska är det overkligt bra. En av mina absoluta favoriter när jag tänker efter. Hur denna låt är är svårt att tippa. Men Thomas G:son som skrivit den beskriver den som "bevingat 80-tal" vilket kan tyda på att den rockar på och påminner om Rickfors största hit "Vingar". I sådana fall kommer halva Sverige le stort åt att "gubben kan än" och den går vidare...

6. Här För Mig Själv - Maja Guldstrand
Här är en tjej som utan tvekan har det som Velvet inte har, dvs utstrålning. Är övertygad om att hon kommer att le samtidigt som hon sjunger och vara väldigt söt. En mycket speciell röst har hon (man följde ju Fame Factory slaviskt...) så det beror mycket på vad folk som inte sett henne förut tycker om den och hur bra låten är. Den låter säkert lite gammeldags, men det gjorde ju Emilia också och det gick bra. Svårtippad.

7. Alla - Sofia
Vem f.. är Sofia? Typiskt en sån tjej som är för osnygg och okänd för att gå vidare. Hamnar i samma fack som Jonathan Fagerlund förra veckan (du ser, honom hade du redan glömt...).

8. You're Not Alone - BWO
Tydligen en ballad. Ballader är ju alltid svårtippade, folk måste vara på rätt humör. Men BWO är alltid bra, Bard är ett geni, om än ett osympatiskt sådant, så låten är skitbra och de går till final.

Med reservation för att Sveriges två finalfavoriter kan ställas mot varandra i en duell, vilket är en ny dålig regel så kommer det att gå så här:

Micke tippar:
E.M.D. och BWO direkt till final.
Velvet och Rickfors till andra chansen.

Kommentarer
Postat av: Sofai

Sofia är jag. Och nog kommer du ihåg mig. Fast jag sjunger ju inte förstås coh det är tur det! heja Dalarna<3

2009-02-21 @ 20:04:30
Postat av: ashoo

faaan vet!

2009-02-21 @ 21:27:57
Postat av: Linda

Inte många rätt du hade nu vännen =D

2009-02-21 @ 21:56:29
URL: http://linda-anordinarygirl.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0