Meldoifestivalen 2009 - Resultaten i deltävling 1

Ok, då var den första.. vad blir det... 1/6-delen? av denna årliga cirkus avklarad. Beslutade när jag satt och såg på det att jag ska våga mig på att ytterliggare ett steg in på "andra planhalvan" genom att även ge ett litet omdöme om show och kläder (vart ska detta sluta...). Upptäckte förresten att de måste ha ändrat en ESC-regel. Förr fick man vara max 6 personer på scenen. Nu var Scotts 7 personer och Emilia 8 personer...

För det första... Vad spådde jag för några veckor sedan?
Tips 15 jan:
Alcazar och Scotts direkt till final. Shirley Clamp och Nina Söderquist till Andra Chansen.
Facit 7 feb:
Alcazar och Emilia till final. Scotts och Caroline Af Ugglas till andra chansen.

Kommentar
Jag tror fortfarande efter att ha sett tävlingen att Alcazar och Scotts är de två populäraste och de bidrag som fick flest röster. Pga en regeländring blev det ju dock så att de båda ställdes mot varandra i en "duell" och då kunde ju omöjligt båda gå direkt till final. Den nya regeln kan alltså slå lite fel...

Att Emilia gick till final tycker jag var lite skandal, hon sjunger så otroligt svagt att hennes andetag låter högre än hennes röst... Men visst, låten var lite skön. Ska bara komma på vilken den är otroligt lik... står still just nu.

Caroline Af Ugglas låt var ju kanon!!! Helt klart det bästa jag hört med henne. Hade den haft engelsk text hade det varit Janis Joplins största hit när det begav sig!

Skrällarna
Jag är inte skadeglad och har inget emot de som åkte ut, men det är lite kul med skrällar ändå. När jag tittade på Marie Serneholt så kom jag på; Fan, hon är nog inte så känd ändå... Många vet vem hon är, men hon är nästan aldrig på TV och sjunger och inte många lyssnar på henne idag. Så jag tippade att hon skulle åka direkt faktiskt.

När det gäller Shirley Clamp var det nog tvärtom... För det första har hon setts och hörts så mycket så folk vill ha nåt nytt (samma som hände Carola och The Poodles förra året, fast det var  dåliga låtar också). För det andra så vill folk ha förändringar. Bara för att Shirley nu är bästis med Sanna Nielsen och Sonja Aldén så behöver de ju inte låta exakt likadant också... Man har redan hört Empty Room, För Att du Finns och Sonjas senaste vad den heter ("Du får inte..?"). Det här var bara ytterliggare en likadan låt.

Att Jonathan Fagerlund åkte var enkelt att lista ut. Okända artister går inte vidare (men alla regler har ju undantag som t ex Marie Lindberg och även Shirley Clamp när hon slog igenom i stugorna med Min Kärlek). Att Nina Söderquist åkte var synd. Bra ösig rocklåt, men det kan ha vara hennes hårda framtoning som inte gick hem, lite för mycket läder på en lite för stor kropp...

Kläderna (börjar bli ett marathoninlägg det här, håller det kort)

Nina Söderquist

Som sagt var, lite för mycket läder på en lite för stor kropp... Det blev för mycket Metal och Xena för att det skulle bli sexigt och snyggt, sen har hon kanske inte riktigt kroppen för åtsittande läderfordral (inte Martin Stenmarcks Las Vegas-tjejer precis...)

Jonathan Fagerlund
Han är redan glömd... Hade han inte grå V-ringad t-shirt? Behöver man ju inte vara modeguru för att förstå att det inte funkar.


Shirley Clamp

Shirley har ofta fula kläder och har ju inte precis en fotomodellkropp heller. Därför tyckte jag ändå att hennes långklänning var helt okej. För att vara Shirley alltså...

Scotts
De såg väl ut som vanligt va? En vanlig dag på dansbandsjobbet typ... Men de kommer bli stora nu tror jag.


Emilia

För det första har hon ju blivit riktigt snygg med åren... Hon såg okej ut och tillsammans med resten av folket på scen blev det snyggt.


Alcazar

Snyggt, sexigt, läckert, gayigt? De var helt rätt tycker jag, färgglatt. Men rosa mikrofoner var lite över gränsen...

Caroline af Ugglas

Hon har vit klänning, Marie Serneholt har vit klänning. Hon har turkos stövlar, Alcazar har turkos... Ändå blir det så fult! Men visst, skulle hon låta sig stajlas skulle hon inte vara Caroline Af Ugglas längre... Hon var faktiskt riktigt snyggt sminkad!

Marie Serneholt
Ja, toksnygg förstås... Inte mycket att säga. Trodde det skulle vara lite mer dansnummer från henne faktiskt, hon kan ju sånt.

Redan slut...okej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0