Meldoifestivalen 2009 - Bidragen i deltävling 2

Ja, på lördag var det dags igen... Jag tyckte att det var ganska kul att läsa mitt eget inlägg från januari och se om jag visste vad jag snackade om redan då... Nu är det ju inte lika långt innan men jag tänker ändå släppa en spådom om hur det kommer att gå utan att ha hört låtarna. Here it comes:

1. Show Me Heaven - Lili & Susie
Oj, jösses. Snacka om svårtippat. Blir det en kultförklarad, omtyckt comeback eller blir det en bespottad flopp av två övermogna gamla rockgroupies?! För det första är det en låttitel som är lite tabu. Det finns redan en tidlös klassiker med Maria McKee som heter Show Me Heaven så det känns sådär... För det andra var de aldrig några höjdarsångerskor vad jag minns så det kommer förmodligen att låta sådär live också. Jag tror att några kommer att tänka som med Suzzie Tapper förra året " jaha, vad kul att se henne igen" men att de inte har en chans.

2. Jag ska Slåss I Dina Kvarter - Lasse Lindh & Bandet
För trist... Lasse Lindh har väl varit med förut va? Ja, som sagt, han är ju så trist så man minns inte riktigt. Är man dessutom så "wild & crazy" så att man döper bandet till... "bandet", ja då är ju saken klar. Det här kan vara en hur genial liten popmelodi som helst, de är borta! Det ska tydligen vara bra ös i låten... Ja, kanske att det funkar då, men då ska de ha mer glöd och jävlar anamma än vad jag tror att de har.

3. Never Been Here Before - Jennifer Brown
Ok, dags att bekänna... ZTV stod på. Plötsligt dök det upp en video. Världens snyggaste tjej med världens bästa röst sjöng världens bästa poplåt. Hon var allt man önskade att Whitney Houston skulle vara. Och hon var svensk?!?! Jag tappade hakan när "Heaven Come Down" släpptes, jag köpte skivan och jag gillar den fortfarande som en underbar platta att plocka fram när solen talar om att "Nu är det vår och sommar grabben!!!"
Det var länge sen... Jennifer Brown har blivit gammal, doldis, lite trist osv... Dessutom är detta en ballad. Hon har förmodligen rösten kvar och detta kan vara en stor ballad. Den kan slå precis som Sarah Dawn Finer gjorde för ett par år sedan. Kanske är folk trötta på ballader, kanske inte. Svårtippad, men jag tror det kommer att låta riktigt snyggt!

4. 1000 Miles - H.E.A.T
Vad vet Sverige, det är frågan... För mig och mina vänner i Väsby är de superkända, framgångsrika, jätteduktiga och snorungar. För resten av landet kanske de är ett gäng okända valpar med extremt dålig klädsmak och The Poodles-komplex. Väldigt svårtippat med andra ord. Detta är den enda låten jag kommer att lägga pengar på i årets Melodifestival. Det här är killarna från våra kvarter! Det här är killarna på 20+ som lyckats med det jag och mina kompisar aldrig lyckades med när vi var 20+! Kenny sjunger som en gud och jag hoppas de andra kan köra lika bra live. Jag HOPPAS verkligen att de går vidare! För dem, för mig, för Upplands Väsby och för hårdrocken!

5. Kärlekssång Från Mig - Markoolio.
Tanke nr1: Markoolio, ja det är ju inget snack, klart han går vidare direkt till final.
Tanke nr2: En ballad?! Hur ska det bli. Han har ju visat sig kunna hålla ton helt okej, men...
Tanke nr3: Spelar ingen roll vad han gör. Han är en av Sveriges absolut största artister och en väldig mängd småbarnsföräldrar kommer att tvingas till att ringa och rösta på Markoolio av sina barn.
Tanke nr4: Men en ballad? Barnen kommer bli sååå besvikna.
Tanke nr5: Spelar ingen roll. Markoolio är i final.

6. It's My Life - Amy Diamond
Ytterliggare en låttitel som kanske borde vara tabu några år till... Amy Diamond är i alla fall grymt säker och duktig. Frågan är hur "dyrkad" hon är. Den yngre generationen slits nog aningen mellan Markoolio och Amy och 11-åringen här hemma vill nog bevisa att hon vuxit ifrån dem båda två genom att hålla på någon annan. Däremot är låten skriven av proffs (bl a Alexander Bard) så jag tror det är en grym poplåt! Men är inte Amy en fullvuxen myndig kvinna snart? Känns som att hon har en väldigt "flickig" stil med trista kläder och lite "Lilla Melodifestivalen" över koreografi och framtoning. Är det "en ny vuxnare Amy Diamond" som fångar tittarna tror jag det kan bli riktigt bra, men annars kan hon bli bortprioriterad. I vilket fall som helst kommer hon sjunga skiten av Lili & Susie och Lasse Lindh, det är jag säker på.

7. What If - Cookies 'n' Beans
Frida Öhrn... Hur många känner till Frida Öhrn? Hur många älskar Frida Öhrn? Hur många vet att Frida Öhrn sjunger underbart? Det här kan vara precis hur bra som helst! Men det kan också vara alldeles för intimt och "soft" för att passa in i Melodifestivalen. Jag tror hur som helst att det kommer att vara hög kvalitet på det här bidraget, ingen sur amatörsång här inte! Ja visst ja, för de som inte vet då. Frida Öhrn sjunger i bandet "Oh, Laura" vars debutplatta har varit en av mina favoritskivor i ett år nu. Minns ni SAAB-reklamen och hitten "Release Me"? Det är Frida Öhrn och Oh, Laura det.


8. Hope & Glory - Måns Zelmerlöw
Allting hänger på hur bra låten är. Den ska å andra sidan vara bra jävla kass om den ska få Måns att åka ur. Cara Mia var årets bästa bidrag 2007. Och den definitivt årets MESTA bidrag. Jösses vad många gånger man hörde den på radio sen, megahit är bara förnamnet... Jag är ganska säker på att Måns går vidare. Och en liten reflektion: Flickvännen Marie Serneholt må vara skitsnygg (det är väl förresten Måns också för de som föredrar skånska män) och ha åkt på världsturnéer och varit dyrkad i Sydamerika, men hon kommer bli varse att i Sverige är det mannen i förhållandet som är superstjärna! Fundering: Är han Sveriges Ricky Martin eller Sveriges Enrique Iglesias?

Micke tippar:
Måns Zelmerlöw och Markoolio direkt till final.
Amy Diamond och H.E.A.T till andra chansen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0