Dagens Musiktips: Mikael Rickfors

Eftersom Mikael Rickfors helt oväntat dök upp som gubben ur lådan i Melodifestivalen måste jag få tipsa om all otroligt bra musik han har gjort. Alla känner naturligtvis "Vingar" och de flesta känner igen "Som stormen river öppet hav". För mig är det dock den bluesiga, souliga, rockiga, engelskspråkiga Rickfors som är den allra bästa. De två plattor jag håller högst är "Judas River" från 1991 och "Happy Man Don't Kill" från 1997 med en extra liten guldstjärna för "Judas River". När jag tänker efter gör den nog att Mikael Rickfors för mig är en de fem bästa svenska artisterna genom tiderna!

Han har en helt otrolig röst som man önskar fanns på fler bra skivor än den gör. Gitarristen Johan Norberg berättade någon gång i en intervju att Rickfors är den enda sångare han hört som sjöng så starkt att han kunde höra hans "oförstärkta" röst trots att han stod 4-5 meter ifrån honom på scenen och trummor och förstärkare öste på.

Jag brukar ju alltid slänga in ett YouTube-klipp som ger ett bra exempel på vad jag menar. Tyvärr finns inga videos eller bra liveupptagningar från någon av mina favoritplattor, så det får bli en gammal klassiker från 1979, bra den med.

Dancing On The Edge Of The Danger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0