Dagens Musiktips: Loreena McKennitt

Till att börja med en liten spekulation eller snarare fundering... Varför lyssnar jag på lugn, atmosfärisk keltisk folkmusik/världsmusik oftare än någonting annat? Jag är ju hårdrockare! Nåja, jag har redan funderat på det vid ett flertal tillfällen så svaret kommer här:

Först därför att det alltid tilltalat mig/fångat mig. När det dyker i upp liknande musik filmer som t ex Den Siste Mohikanen, 1492, Medeltidsskildringar, Sagan Om Ringen och faktiskt här och var i Titanic så fastnar jag direkt. Så att jag "slukade Loreena McKennitt med hull och (rött) hår" kanske inte var så märkligt. Minns dock inte hur jag fann henne...

Den andra anledningen till att Loreena McKennitt kanske är den artist jag lyssnar mest på, åtminstone hemma, tror jag är: Att eftersom man håller på med så mycket musik själv och repar på, minst sagt, hög volym, så är det som balsam för öronen att låta hennes ljuva stämma, det sköna ljudlandskapet och de otroligt tuffa melodierna svepa genom rummet.

Det här är musik för mörka kvällar med tända ljus, för dystra kvällar i ensamhet, för harmoni och avslappning, hon är helt enkelt otroligt bra! Bättre än så här kan musik knappt bli...


(The Mystic's Dream)
(från DVD-konserten "Nights From The Alhambra")


Kommentarer
Postat av: Mike

"Det här är musik för mörka kvällar med tända ljus, för dystra kvällar i ensamhet, för harmoni och avslappning..."

...eller som intro till Sveriges bästa metalband, eller är jag ute och cyklar??

Kapitulerar...fantastiskt!!!

2009-03-09 @ 07:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0