2008 12 19 - Bruno Årfors

Jag känner att jag vill hylla Sveriges bästa berättare Bruno Årfors! Han är helt fantastisk och ni känner garanterat igen honom... på rösten. Hur han ser ut är det inte många som vet. Jag vet inte om han har några barnbarn men i sådana fall har de världens bästa sagofarbror, man vill bara höra mer när han sätter igång!

Visst känner du igen honom? Bruno Årfors 

Man liksom fast direkt, eller hur? Kände att jag var tvungen att söka fram lite mer om honom och hittade hans hemsida där det fanns lite fakta om allt han läst in och det var inte lite kan jag säga... Och började man läsa SVTs och Dokument Utifråns lista var den ganska lång också och då fanns ändå en kommentar om att "50 naturfilmer för Canal+ och 10 filmer åt TV8... osv inte fanns med i listan". Följande citat fanns att läsa i Dagens Nyheter den 14 maj 2005 och jag instämmer till 100%

"John Lennon sjöng en gång om allt han slutat tro på: Bibeln, Jesus, Kennedy, Buddha, Beatles, kungar, yoga, Elvis. Han trodde bara på sig själv - och sin Yoko.

Då hade han inte träffat Bruno Årfors. Jag känner ingen som inte tror på honom.

Bruno Årfors är rösten som man skall hyra om man är det minsta tveksam på sin sak. Han är berättaren i otaliga dokumentär- och tv-filmer vi sett under många år, det har handlat om nazisternas förbrytelser, om Bob Kennedy och Richard Nixon, Milosevics och Putin, israeler och palestinier.

Vi har aldrig sett honom, men vi känner igen hans röst bland tusen andra. Han har en pondus som är unik, en röst som går igenom allt,
hans frasering och uttal och betoning är perfekt."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0